Monsterjazz:

Det er Monsterjazz ja, men også powerjazz et sted mellem Hendrix og Coltrane. Jakob Holm har genopfundet Stratocasteren og hvad dertil hører af blues og metal – centreret omkring den intuitive jazztradition med improvisation og sammenspil – men samtidig med studieproduktionens kvaliteter. Resultatet er overvældende...

Jazzspecial okt.2005

Den må gå lige ind hos rigtig mange. ..rigtig down-home/good time-music, som man også gerne må ryge, drikke og måske udveksle et par bemærkninger til. Der spilles således på livet løs med mange blues og soul-farver, og samtidig vælter asscociationerne ind – fra tung nørrebrosk kælder-gotik til poplyd fra shadows og guitarlir a la Alvin ”ten years after” Lee. Solistisk er både Anderskov (tangenter) og kapelmesteren i front, sidstnævnte med både fræs, straight blues og næsten country-syngende afsnit – men hvorfor fremhæve dem, når musikken i sit fokus er kollektiv.

 Jørgen Sigumfeldt – JazzSpecial Dec.2005

Jakob Holm - guitar

Jacob Anderskov – fender Rhodes

Niels Davidsen – bas

Anders Mogensen – drums

Rune Kielsgaard – drums

Lars “Larry” Danielsson - basdubs

 

Jakob Holm trio feat. Marc Johnson – live 2002

“OPEN”

 

Jakob Holm´s 2.udgivelse i eget navn optaget på tourné i dk var ugens CD I Austrliens national broadcasting´s jazzmagasin.

Raaby skrev I “Sound Check” – april 2003:

Den unge begavede guitarist Jakob holm udfolder sig i fri leg ovenpå marc Johnsons bundsolide bas-spil. Denne live-skive indeholder udelukkende Holm´s egne kompositioner, der indimellem leder tankerne hen på Scofield i hans bedste cross-over periode. Blandingen af freeform, fusion, blues og rock er inspireret udført og leveret med nerve. Jakob holm spiller med en sjælden glød og viser, at han kender sit materiale som kun en komponist kan. Lysten til at udforske er dog stadig intakt og Johnson spiller super rutineret og uden at fylde mere end højst nødvendigt, så der er plads til alle holm´s eksperimenter. De får støtte af Anders Mogensen på tommer, der som altid leverer lyrisk og swingende spil. Særligt åbningsnummeret “Simplicity of Love” samt numrene “The ten directions of Cm6” og Bb-Groove with Wholetones” indeholder blændende spil og en umiskendelig live-energi. Alt i alt får Jakob Holm trio skabt et udtryksfyldt og varieret lydunivers, der ikke kan eller skal rubriceres – blot opleves.

Jakob Holm – guitar

Marc Johnson – bas

Anders Mogensen - dr

Simplicity of Love

 

Et stærkt udspil af debutanten Jakob Holm.

I en fascinerene vekslen mellem meditative, modalt baserede udtryk og rå ekspresivitet præsenterer Holm et intenst og personligt udtryk, der kalder på nærhed og opmærksomhed.

Holm strukturerer cd´en i tre dele, hvoraf første del rummer ro, enkelhed og klarhed og nærmest har karakter af en hymne. Åbningsnummeret er som en tidlig morgenstund, der langsomt strækker sig og vækker sanserne. Det opfølges af to smukke ballader, Message of the Moon, der i sin ro og nærhed rummer genklang af Charlie Haden, og The 7th Day, der nænsomt pakker et melodisk, nærmest nordisk tema i et skær af indisk raga.

I cd´ens anden del kobles den næsten gennemgående modale karakter med mere usødet moderne jazz lyd. Holm nævner selv Coltrane som et udgangspunkt for optagelserne i New York. Numrene krydres med elementer af blues, flamenco, total formfri og forvrænget kaos koblet og kontrasteret med enkle og stille temaer.

Cd´ens sidste del rummer to improviserede optagelser med stærke meditative kvaliteter.

Facetterne er mange hos jakob Holm 4. Musikalske grænser nedbrydes og en lang række inspirationskilder fastholdes ved et organisk og lyttende sammenspil i kvartetten.

Anders Bech – JazzSpecial december 2001

 

Holms førstefødte som komponist og guitarist er faktisk et mindre mesterværk…

Tidløse rockguitarriffs, Blueselementer, klassiske indiske og europæiske strukturer, en brilliant bassist og en bemærkelsværdig debutant på den internationale jazzscene.

 

Klaus Dieter Zeh – Jazzpodium feb 2002

Jakob Holm – guitar

Anders Medin – sax

Marc Johnson – bas

Anders Mogensen – dr